Levering & montage
Hier lees je alles wat je moet weten over de levering en montage van jouw nieuwe keuken. Lees deze pagina tijdig door om potentiële fouten te voorkomen.
(Financiële) schade, als gevolg van het niet lezen en/of naleven van onderstaande informatie:
- aan onze zijde zal direct aan de klant worden verrekend;
- aan de zijde van de klant kan niet op ons worden verhaald;
Levering
De levering van jouw nieuwe keuken wordt gedaan door Kattenberg Verhuizingen uit Nunspeet. Kattenberg levert jouw nieuwe keuken, bestaande uit de kasten, werkblad(en) en apparatuur.
- Tenzij anders overeengekomen, wordt de keuken één werkdag voor de montagedatum afgesproken;
- In het geval dat de keuken niet geplaatst wordt door één van onze montagepartners, wordt de leverdatum gezamenlijk kortgesloten;
Vóór de levering
Levermoment annuleren/wijzigen
Geef ons ten minste 2 werkdagen van tevoren aan als het levermoment van jouw keuken verplaatst moet worden. Wanneer deze termijn niet wordt aangehouden, brengt onze transportpartner extra kosten in rekening.
Communicatie met transporteur
- Wij geven de bij ons bekende contactgegevens door aan onze transporteur. De transporteur zal ten minste één werkdag voor de afgesproken leverdatum contact opnemen om het verwachte tijdstip van levering door te geven;
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant om ervoor te zorgen dat er ten tijde van levering iemand op de locatie aanwezig is om de transporteur te ontvangen en de materialen in ontvangst te nemen;
Bereikbaarheid van woning of ruimte
- Breng ons op tijd op de hoogte als jouw woning of de ruimte waar de materialen geleverd moeten worden, lastig bereikbaar is. Denk hierbij (o.a.) aan:
- Levering op een verdieping anders dan de begane grond;
- Levering achter een moeilijk begaanbaar obstakel, bijvoorbeeld een hoge drempel of opstap;
- Levering na een wegblokkade of -afzetting;
- Levering op een locatie waar parkeren niet of lastig mogelijk is (voor een vrachtwagen);
Door ons op de hoogte te brengen van zaken die belemmeringen kunnen opleveren voor de chauffeur, kan de transporteur hier rekening mee houden door bijvoorbeeld aanvullende transportmiddelen mee te nemen. Als de chauffeur niet kan leveren vanwege een onvermelde hindernis, zal het transport zoals hierboven omschreven als te laat geannuleerd worden beschouwd.
Tijdens de levering
De chauffeur en zijn/haar collega('s) zullen jouw keuken kundig en met behulp van de juiste middelen bij jou op de aangewezen locatie neerzetten.
De aangewezen locatie
Wijs de transporteur op de plaats waar je de materialen bezorgd wilt hebben. Zorg dat deze plek vrij toegankelijk is om het transport te bevorderen en potentiële schade te voorkomen.
- Zorg dat de materialen niet in de weg staan van de montage. De monteurs hebben ruimte nodig om snel en secuur te werken;
- Zorg dat de materialen in de buurt van de bestemde keukenruimte komen te staan (bijvoorbeeld de ruimte ernaast of, in het geval van een grote woonruimte, in een tegenovergelegen hoek);
- Laten bezorgen in een schuur of garage wordt afgeraden i.v.m. afstand, drempels en het risico op vochtschade;
Afwijken van bovenstaande richtlijnen is op eigen risico. Zowel de transporteur als de monteurs moeten hun werk veilig en succesvol kunnen verrichten. Twijfel je over de locatie van de keuken? Neem dan direct contact met ons op!
Controleer op schade
Belangrijk: controleer bij ontvangst van de keuken alle materialen op schade. Eventuele (zichtbare) schade moeten we het liefst dezelfde dag, uiterlijk binnen 24 uur, bij de transporteur melden. Te laat gemelde schade kan niet meer op het transport verhaald worden.
Materialen die al in de verpakking zichtbaar beschadigd waren (bijvoorbeeld gebroken werkbladen of stootschade op kasten), en vervolgens wel zijn uitgepakt of zelfs gemonteerd, kunnen niet meer kosteloos worden vervangen. Laat beschadigde materialen niet zomaar monteren. Neem bij twijfel contact met ons op.
Aangezien wij tussen productie en montage de materialen niet kunnen controleren, zijn wij afhankelijk van het controleproces van onze fabrikanten, transporteur en jou als klant. Bij het niet naleven van bovenstaande richtlijnen kunnen wij eventuele schade niet op de betreffende partij verhalen en zullen we beschadigde materialen tegen kostprijs moeten vervangen.
We herhalen: controleer bij ontvangst van de keuken alle materialen op schade!
Montage
Het is vrij aan de klant om te kiezen voor één van onderstaande opties:
- De keuken zelf monteren;
- De montage uitbesteden aan een eigen montagepartner;
- De montage van de keuken uitbesteden aan onze montagepartner;
In de basis adviseren wij iedereen om de keuken te laten plaatsen door onze eigen monteurs.
Tenzij anderzijds vooraf besproken, vind je de door ons berekende montagekosten als optie op de offerte. Bij het ondertekenen van de offerte kun je deze optie aanvinken.
Ongeacht de keuze voor uitbesteding of zelf monteren, vind je hieronder belangrijke informatie. Lees dit dus goed door!
Zelf monteren
Het zelf monteren van een keuken kan prijstechnisch een interessante keuze lijken. Wij adviseren zelf monteren echter alleen voor mensen die al ervaring hebben met het plaatsen van een keuken, of die hulp krijgen van een ervaren persoon.
Geen handleiding
Het monteren van een maatwerkkeuken, zoals wij die leveren, is niet vergelijkbaar met een Ikea-kast. Hoewel de meubels volledig gemonteerd zijn, wordt de keuken zonder enige vorm van montagehandleiding geleverd;
We benadrukken dat zelf monteren niet wordt geadviseerd voor mensen zonder ervaring met het plaatsen van een keuken. KeukenKoppel fungeert in dat geval ook niet als servicedesk voor hulp bij montage. Uiteraard zijn we beschikbaar voor normale vragen.
Schade aan artikelen
Schade aan materialen die niet binnen 24 uur na levering of pas na verwijderen van de originele verpakking aan ons gemeld wordt (m.u.v. schade die in de originele verpakking onmogelijk zichtbaar was), kunnen we niet kosteloos vergoeden. Monteer beschadigde artikelen nooit zonder eerst contact met ons op te nemen. Onze merkpartners kunnen de reclamatie van reeds gemonteerde artikelen onder hun voorwaarden afwijzen. Neem direct (duidelijke) foto's wanneer schade wordt geconstateerd. Zorg dat de plaats en het formaat van de schade duidelijk zijn.
Risico's
In de basis geldt: zelf monteren is voor de juiste persoon een optie, maar fouten kunnen snel resulteren in kosten die de besparing van het uitbesteden overstijgen.
Onder de kop ‘uitbesteden aan montagepartner’ vind je ook nog enkele tips die handig zijn tijdens het zelf monteren.
Eigen monteur inschakelen
We begrijpen dat het in bepaalde situaties wenselijk is om de keuken te laten plaatsen door een eigen partner. Wanneer hiervoor wordt gekozen, gelden dezelfde beperkingen zoals hierboven beschreven.
Schade aan artikelen
Lees de voorwaarden hierboven onder het kopje 'Schade aan artikelen' onder ' Zelf monteren'.
Geen servicedesk
Ook wanneer je de montage uitbesteedt aan een monteur uit eigen omgeving, geldt dat wij niet als servicedesk zullen fungeren. Uiteraard zijn we altijd bereikbaar voor normale vragen.
Twijfel je aan de kunde van de monteur? Overweeg dan om de montage uit te besteden aan onze montagepartner. Wij bieden deze dienst aan tegen een eerlijke prijs en kosten door montagefouten overstijgen snel de kosten die met eigen montage bespaard worden.
Uitbesteden aan onze montagepartner
We kunnen de montage van jouw nieuwe keuken ook uitbesteden aan onze montagepartner. Wij vinden de montage een belangrijk deel van onze dienstverlening en bieden dit dan ook aan tegen een eerlijke prijs.
- Het montagebedrag omvat enkel de werkzaamheden voor de montage van de keuken. Onder montage verstaan wij:
- Het plaatsen van keukenmeubelen, werkbladen, apparatuur en toebehoren, beperkt tot de artikelen te vinden en overeengekomen in onze offerte, tenzij anderzijds besproken;
- Het aansluiten van de door ons geleverde apparatuur op bestaande voorzieningen;
- M.u.v. aansluitingen die in overleg nadien, door bijvoorbeeld een elektricien, moeten worden verzorgd;
- Het kosteloos afvoeren van verpakkingsmateriaal van de nieuwe keuken;
- Bij montage is niet inbegrepen (tenzij uitdrukkelijk in de montagespecificatie vermeld):
- Het slopen en afvoeren van bestaande keuken;
- Het aansluiten en eventueel passend maken van bestaande apparaten;
- Het verleggen van leidingen t.b.v. gas, water aan- en afvoer en elektra;
- Het boren van het gat naar buiten t.b.v. de afzuigkap;
- Als tijdens de montage zich problemen voordoen, adviseren wij om direct contact met ons op te nemen. Soms kunnen we ter plekke met een oplossing komen waardoor een service-afspraak overbodig is;
- KeukenKoppel bemiddelt tussen de klant en de montagepartner maar is geen contractpartij. Bij eventuele problemen tijdens de montage zullen we ons best doen om samen een oplossing te vinden, maar we zijn niet aansprakelijk;
Vóór de montage
Uiterlijk een dag (maar meestal enkele dagen) voordat de monteurs langskomen, ontvang je bericht van onze partner om een aantal foto’s van de keukenruimte aan te leveren. Deze foto’s gebruiken de monteurs als laatste controle of de ruimte geprepareerd is om de keuken te plaatsen. Indien uit de foto’s blijkt dat de ruimte onvoldoende voorbereid is en dit niet op tijd kan worden verholpen, zal de afspraak verplaatst moeten worden;
- Op de dag van montage moeten alle aansluitingen, precies zoals deze in het aansluitschema (zie onderaan deze pagina 'Installatieschema') zijn aangegeven, aanwezig en aangesloten zijn;
- Als aansluitingen afwezig, verkeerd geplaatst of nog niet aangesloten zijn, is het mogelijk dat de monteurs hun werk deels of zelfs helemaal niet kunnen uitvoeren;
- Het verleggen of aanpassen van aansluitingen door onze monteurs is niet mogelijk. Eventueel meerwerk is, in enkele gevallen, in overleg mogelijk;
- Lees het hoofdstuk ‘Levering’ goed door voor informatie over de locatie waar de onderdelen van de keuken bezorgd moet worden;
Extra kosten en vertraging door het niet naleven van bovenstaande informatie wordt niet door ons vergoed;
Op de dag van montage
- De monteurs komen altijd minimaal met z’n tweeën;
- In de meeste gevallen zal de montage binnen een dag klaar zijn. Blijf in de buurt zodat de monteurs vragen kunnen stellen, bijvoorbeeld voor de gewenste hoogte van de afzuigkap;
- Indien je vragen hebt, kun je de monteurs altijd aanspreken. Wij zullen op de dag ook bereikbaar zijn voor vragen of opmerkingen die je niet aan de monteur kan of wilt stellen. Sommige problemen kunnen dezelfde dag nog verholpen worden waardoor een vervolg-serviceafspraak onnodig is;
- Afhankelijk van het weer kan het gebeuren dat de monteurs binnen moeten zagen;
- Na oplevering van de montage zullen de monteurs foto’s maken van het resultaat en met ons delen. In overleg komen wij zelf ook graag langs om de opgeleverde keuken te bekijken en het resultaat met jou te bespreken;
- Er wordt van de monteurs verwacht dat ze de keuken en de ruimte netjes achterlaten. Stofzuigen en poetsen valt echter niet onder hun werkzaamheden;
Installatieschema
Tenzij anders overeengekomen, zullen we een installatieschema voor je opstellen.
- Het installatieschema ontvang je nadat we de aanbetaling hebben ontvangen, tenzij anders overeengekomen;
Zorg dat de aansluitingen in de keukenruimte op de dag van montage exact overeenkomen met het schema. Eventuele (bewuste) afwijkingen zijn op eigen risico.
Wat houdt het in
Een installatieschema is een (verzameling van) schema('s) die exact aanduiden waar alle aansluitpunten voor jouw nieuwe keuken geplaatst moeten worden, vóórdat de keuken gemonteerd wordt. Afhankelijk van de indeling van de nieuwe keuken vind je schema's voor aansluitingen op de vloer, wanden en/of het plafond.
Onder de aansluitingen verstaan we:
- Elektrische aansluitingen t.b.v. apparatuur en/of wandcontactdozen boven het aanrecht;
- Warm- en koudwateraansluitingen t.b.v. kranen, boilers, vaatwassers, inbouwkoffieautomaten, etc.;
- Afvoerleidingen t.b.v. spoelbakken, vaatwassers, etc.;
- Luchtkanalen t.b.v. afzuiging en ventilatie;
Wat is het niet
Op een installatieschema vind je niet de verdeling van elektrische aansluitingen over verschillende groepen. De manier waarop deze aansluitingen worden verzorgd zijn sterk afhankelijk van de bestaande situatie en de combinatie van de gekozen apparatuur. Schakel bij twijfel altijd een elektricien of jouw aannemer in om deze aansluitingen op een veilige manier te verzorgen.
Tot slot
De levering en montage is een essentieel onderdeel van jouw nieuwe keuken. Het is dan ook onze prioriteit om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen en jou zo snel mogelijk van jouw nieuwe keuken te laten genieten.
Wij vinden de montage niet een onderdeel waar op bespaard zou moeten worden. Montagefouten resulteren snel in hoge extra kosten of een tegenvallend resultaat.
Bovenstaande informatie is bedoeld als richtlijn om potentiële fouten zo vroeg mogelijk op te sporen en te verhelpen met als doel om jou een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Wij zijn echter altijd afhankelijk van de inzet van onze partners én van jou.
Met vragen of twijfels op enig moment tijdens dit proces zijn we uiteraard altijd bereikbaar. Bel ons gerust of stuur ons een WhatsApp.
We hopen dat je straks lang en met veel plezier van jouw nieuwe keuken kunt genieten!
Kimberley & Niels